První stupeň základní školy
NABÍDKA LITERÁRNÍCH LEKCÍ PRO PRVNÍ STUPEŇ ZŠ
školní rok 2022/2023
LITERÁRNÍ LEKCE
1. ročník
1/ Pohádkové povídání / čtení se nebojíme, na čtení se těšíme - seznámení s knihovnou a především motivace pro děti, aby lépe chápaly smysluplnost čtení a získaly vztah ke knihám. Vždy doplněno o malou literární dílnu.
2/ Knížky už se na vás těší - inspirace pro začínající čtenáře a základní orientace při výběru vhodných knih. Setkání s oblíbenými hrdiny, dramatická čtenářská dílna na téma některé knižní novinky.
3/ Pasování na čtenáře - vhodné na konec školního roku, po složení lehké čtenářské zkoušky/dopoledne v knihovně bez rodičů/ jsou děti pasovány mečem na rytíře paní Knihy (možno odpoledne s rodiči jako slavnost). Podrobné informace budou během února zaslány všem vyučujícím z prvních tříd - možnost získat za splnění tří úkolů krásné knihy pro děti. Knihy vydává Národní knihovna ČR.
4/ Trnkova kouzelná zahrada - dramatická dílna na téma knihy Zahrada Jiřího Trnky, zážitková forma.
2. ročník
1/ Čtenář a kniha - povídání o knihách a o tom, co, jak a proč čteme, zacházení s knihou. Je možné uskutečnit i ve třídě, kam za dětmi přijdeme, ale prostředí knihovny je vhodnější.
2/Josef Lada - vyprávění o životě a díle Josefa Lady, hrátky s jeho básničkami a obrázky, Ladova sestra Mařenka přidá pár zajímavostí ze života tehdejších dětí.
3/Jak se chodí za básničkou - poezie pro děti - hrátky s poezií starších i současných autorů. Spojeno s literární poetickou dílnou, děti veršování hravě zvládnou a ještě se pobaví.
4/ Klíčování - vhodné na konec školního roku, děti projdou veselým programem, zaměřeným hlavně na práci s abecedou a obdrží symbolický klíč od knih. Knihovnice v přestrojení za tetu Bětu a veselou Evženku. Lekci je možné zařadit i na začátek 3. třídy.
3. ročník
1/ V knihovně se už vyznám jako doma - podrobná orientace v knihovně, práce knihovníka, možnosti čtenáře, jak knihovna funguje. Velká soutěž družstev ve vyhledávání knih.
2/ Naučná a dobrodružná literatura - rozšíření čtenářských možností, krátké ukázky z textů a povídání s dětmi, doplněno hravou soutěží. Zaměřeno na práci s textem.
3/ Astrid Lindgrenová a slečna Pipi - vyprávění o známé autorce a čtení ukázek z jejích knih, pobesedujeme s Pipi Dlouhou Punčochou, která se dostaví osobně, nebo se společně v zážitkové dílně podíváme do knihy Ronja, dcera loupežníka.
4/ Pirát Kolísko - předprázdninová hravá pirátská dílna o knize Václava Čtvrtka a pirátském životě vůbec. Přijde třída dětí a odejde banda pirátů.
4. ročník
1/ Pohádková dílna - děti společně a za pomoci vlastní fantazie vytvoří několik autorských pohádek - literární dílna. Rozvoj čtenářských dovedností.
2/Pojďte a poslyšte...- povídání a čtení o pověstech našeho kraje a pověstech vůbec, toulky mapou našeho okolí a pamětí regionu. A k tomu ještě Horymír a my - literární dílna.
3/ Záhada je můj živel - zaměření na dětskou detektivní literaturu a dobrodružnou četbu. Cílem je oživení zájmu o četbu. Spojeno s dílnou, procvičování schopnosti dětí vyprávět přečtený text.
4/ Poetický slovník - veselé hrátky se způsoby, jak poezie psát, číst a vnímat. Čtenářská dílna, během které dokáže psát poezii úplně každý a ještě ho to baví.
5. ročník
1/ Vyhledávání informací a práce s nimi - pracovní dvouhodina zaměřená na procvičení dovednosti dětí při práci s informačními prameny. Je výhodné využít větší časový prostor, aby zpracované ukázky mohly být zároveň prakticky prezentovány.
2/ Horor je horor - vhodné na konec školního roku, veselé povídání a čtení o dětské hororové literatuře. Doplněno literární dílnou s hororovou tématikou.
3/ Fantasy literatura ve spojení se zážitkovým čtením. Zaměřeno na žánr, který by v tomto věku mohl zvýšit zájem dětí o čtení.
4/ Bludiště informací - základní orientace ve světě falešných zpráv, internetových trollů, dezinformací a dalších možností, jak zneužívat internet. A také o tom, jak se můžeme bránit.
Mimořádná nabídka pro letošní školní rok (protože někdy se potřebujeme hlavně pobavit) - zážitkové dílny pro děti 3.-5. tříd na téma knih D. Walliamse Sliz a Něfo, případně Nejhorší děti na světě.
ROZVOJ ČTENÁŘSKÝCH DOVEDNOSTÍ A ČTENÁŘSKÉ KOMPETENCE
I v tomto školním roce nabízíme mimo literárních lekcí možnost pravidelných setkání v knihovně nebo ve třídě. Každé setkání je na jednu nebo dvě vyučovací hodiny (podle dohody) a je zaměřeno na jednu vybranou dětskou knihu, lekce jsou vedeny odborně vyškolenými lektorkami. Vždy se jedná o knihy současných autorů naší i světové literatury pro děti. S dětmi projdeme dějem knihy za pomoci řady aktivit, zaměřených na rozvoj čtenářské gramotnosti.
- máme připravené pracovní dílny, zaměřené na různé literární osobnosti.
- rádi podpoříme i různé školní projekty a zapojíme se do nich.
VÝSTAVNÍ
PLOCHA - jako v předcházejících letech, i
letos je školám k dispozici prostor pro výstavy dětských prací
a prezentaci činnosti škol.
Děkujeme všem vyučujícím, kteří děti do knihovny přivádějí a
tím přispívají k rozvoji jejich čtenářských dovedností a čtenářské i informační gramotnosti.
Držíme palce, aby školní rok proběhl v klidu a bez
přerušení.