
První stupeň základní školy
NABÍDKA LITERÁRNÍCH LEKCÍ PRO PRVNÍ STUPEŇ ZŠ
školní rok 2021/2022
Nabízíme možnost literárních lekcí přímo ve škole, pokud bude situace podobná jako před koncem minulého školního roku.
Návštěva knihovny je možná každý týden v úterý, ve čtvrtek a v pátek v prostoru knihovny od 8.00 do 12.00 hod., v pondělí a ve středu v učebně / 2. patro Záložny/ vždy po telefonické dohodě. Tel. č. : 466 959 715Některé literární lekce se mohou po dohodě uskutečnit online.
LITERÁRNÍ LEKCE
1. ročník
1/
Pohádkové povídání / čtení se nebojíme, na čtení se těšíme -
seznámení s knihovnou a především motivace pro děti, aby lépe chápaly
smysluplnost čtení a získaly vztah ke knihám. Krátké hrátky, pohádky a povídání
o pohádkových hrdinech - zážitková forma.
2/
Knížky už se na vás těší - inspirace pro začínající čtenáře a
základní orientace při výběru vhodných knih. Setkání s oblíbenými hrdiny, dramatická
čtenářská dílna na téma některé knižní novinky.
3/
Pasování na čtenáře - vhodné na konec školního roku, po složení lehké
čtenářské zkoušky/dopoledne v knihovně bez rodičů/ jsou děti pasovány
mečem na rytíře paní Knihy/možno odpoledne s rodiči jako slavnost/.
Podrobné
informace budou během února zaslány všem vyučujícím z prvních tříd -
možnost získat za splnění tří úkolů krásné knihy pro děti. Knihy vydává Národní
knihovna.
4/ Trnkova kouzelná zahrada
- dramatická dílna na téma knihy Zahrada Jiřího Trnky, zážitková forma.
2. ročník
1/
Čtenář a kniha - povídání o knihách a o tom, co, jak a proč
čteme, zacházení s knihou. Je možné uskutečnit i ve třídě, kam za dětmi
přijdeme, ale prostředí knihovny je vhodnější.
2/Josef
Lada a další pohádkáři - inspirace pro pokročilejší čtenáře
a nápověda při výběru vhodných knih. Spojeno s dramatickou dílnou na téma
některé z novějších knih.
3/Jak
se chodí za básničkou
- poezie pro děti - hrátky s poezií starších i současných autorů. Spojeno s literární
poetickou dílnou, děti veršování hravě zvládnou a ještě se pobaví.
4/
Klíčování - vhodné na konec školního roku, děti
projdou veselým programem, zaměřeným hlavně na práci s
abecedou a obdrží symbolický klíč od knih. Knihovnice v přestrojení za
tetu Bětu a veselou Evženku. Lekci
je možné zařadit i na začátek 3. třídy.
3. ročník
1/ V knihovně se vyznám jako doma - podrobná orientace v knihovně,
práce knihovníka, možnosti čtenáře, jak knihovna funguje. Velká soutěž družstev
ve vyhledávání knih.
2/
Naučná a dobrodružná literatura - rozšíření
čtenářských možností, krátké ukázky z textů a povídání s dětmi, doplněno
hravou soutěží. Zaměřeno na práci s textem. Naučná literatura interaktivní formou.
3/
Astrid Lindgrenová a slečna Pipi - vyprávění o
známé autorce a čtení ukázek z jejích knih, pobesedujeme s Pipi punčochatou,
která se dostaví osobně.
4/
Pirát Kolísko - předprázdninová hravá pirátská
dílna o knize Václava Čtvrtka a pirátském životě vůbec. Přijde třída dětí a
odejde banda pirátů.
4. ročník
1/
Pohádková dílna - děti vzájemnou spoluprací a za
pomoci vlastní fantazie vytvoří několik autorských pohádek - literární dílna. Rozvoj čtenářských dovedností.
2/Pojďte
a poslyšte... - povídání a čtení o pověstech našeho kraje
a pověstech vůbec, toulky mapou našeho okolí a pamětí regionu. Horymír a my - literární dílna
3/
Záhada je můj živel - zaměření na dětskou detektivní
literaturu a dobrodružnou četbu. Cílem je oživení zájmu o četbu. Spojeno
s dílnou, procvičování schopnosti dětí vyprávět přečtený text.
4/ Poetický slovník
- veselé hrátky se způsoby, jak poezie psát, číst a
vnímat. Čtenářská dílna, během které dokáže psát poezii úplně každý a
ještě ho to baví.
5. ročník
1/ Vyhledávání informací a práce s nimi
- pracovní dvouhodina zaměřená na procvičení dovednosti dětí při práci s informačními
prameny. Je výhodné využít větší časový prostor, aby zpracované ukázky mohly být
zároveň prakticky prezentovány.
2/ Horor je horor
- vhodné na konec školního roku, veselé povídání a čtení o dětské hororové
literatuře. Doplněno literární dílnou s hororovou tématikou.
3/ Fantasy literatura ve
spojení se zážitkovým čtením. Zaměřeno na žánr, který by v tomto věku mohl
zvýšit zájem dětí o čtení.
4/
Bludiště informací - základní orientace na téma kompetencí pro život,
pracovní listy, práce s informacemi a hrátky s nimi. Informační gramotnost v praxi.
Mimořádná nabídka znovu pro letošní školní rok, protože některé třídy to nestihly - zážitková čtenářská dílna, kterou upravíme podle věku dětí :
EGYPT - DO NITRA PYRAMIDY
Po úspěšném zpracování románu Veroniky Válkové o vzniku ČR jsme pro děti připravili další dílnu podle knihy stejné autorky a se stejnou hlavní hrdinkou. Tentokrát se poučíme o kultuře starého Egypta a děti prožijí s Bárou velmi napínavé dobrodružství v daleké minulosti. ROZVOJ ČTENÁŘSKÝCH DOVEDNOSTÍ A ČTENÁŘSKÉ KOMPETENCE
I v tomto školním roce nabízíme mimo literárních lekcí možnost pravidelných setkání v knihovně nebo ve třídě. Každé setkání je na jednu nebo dvě vyučovací hodiny / podle dohody/ a je zaměřeno na jednu vybranou knihu, lekce jsou vedeny odborně vyškolenými lektorkami. Vždy se jedná o knihy současných autorů naší i světové literatury pro děti. S dětmi projdeme dějem knihy za pomoci řady aktivit, zaměřených na rozvoj čtenářské gramotnosti.
- máme připravené pracovní dílny, zaměřené na různé literární osobnosti.
- rádi
podpoříme i různé školní projekty a zapojíme se do nich.
VÝSTAVNÍ PLOCHA - jako v předcházejících letech, i letos jsou školám k dispozici nástěnky pro výstavy dětských prací a prezentaci činnosti škol.
Děkujeme všem vyučujícím, kteří děti do knihovny přivádějí a tím přispívají k rozvoji jejich čtenářských dovedností a čtenářské i informační gramotnosti. Držíme palce, aby školní rok proběhl v klidu a bez přerušení.