Druhý stupeň základní školy
NABÍDKA LITERÁRNÍCHLEKCI PRO DRUHÝ STUPEŇ ZŠ
školní rok 2022/2023
Literární lekce mohou proběhnout v případě zájmu i ve škole nebo online a mohou trvat jednu nebo dvě vyučovací hodiny. Návštěva knihovny je možná každý týden v úterý, ve čtvrtek a v pátek v prostoru knihovny, vždy od 8.00 do 12.00 hod. v pondělí a ve středu v učebně (2. patro Záložny) vždy od 8.00 do 16.00 hod. po telefonické dohodě (tel. 466 959 715).
Čtenářské kompetence, čtenářská a informační gramotnost
6. ročník
1/ Základní orientace v knihovně - zejména pro děti, které jsou v knihovně poprvé, ostatní žáci si připomenou, jak knihovna funguje, jaké jsou možnosti čtenáře a další znalosti, získané na 1. stupni ZŠ, možno doplnit veselou literární dílnou.
2/ Jak se vaří kniha - povídání o cestě knihy od autora ke čtenáři. Názorné ukázky z tiskárny, doplněno informacemi o historii psaného slova.
3/ Pohádky jsou když... - povídání o dějinách pohádek, čtení ukázek. Spojeno s literární dílnou. Pohádky pro starší a pokročilé. Procvičování vypravěčských dovedností a práce s textem.
4/ Horor je když...- povídání a čtení o dětské hororové literatuře. Zaměřeno na orientaci v textu + literárně dramatická strašidelná dílna. Lekce určená k probuzení zájmu dětí o čtení. Procvičování orientace v textu a práce s textem.
7. ročník
1/ Detektivní tvůrčí dílna - pracovní dílna, děti skupinovou prací vytvoří několik originálních detektivek. Je možné zaměření i na jiný žánr. Čtenářské dovednosti, orientace v textu. Literární žánry a zajímaví autoři knih pro tuto věkovou kategorii.
2/ Bludiště informací - práce s informacemi a informačními prameny. Děti pracují ve skupinách, vhodnější jsou dvě vyučovací hodiny. Práce s naučnou literaturou, dovednost vyhledávat informací a jejich zpracování. Jak rozpoznat dezinformace. Informační gramotnost, pracovní listy.
3/ Pojďte a poslyšte...- pověsti vůbec a z našeho kraje zejména. Spojeno s literárně dramatickou dílnou a rozvojem čtenářské gramotnosti. Názorné ukázky lokálních pověstí a hrátky s nimi. nahlédneme i do regionální literatury. Je dobré znát historii svého kraje. Třeba proč máme ve znaku Rošt.
4/ Přísloví, rčení, pověry a my - lekce zaměřená na lidovou slovesnost, zvykoslovnou tématiku a schopnost rozlišit např. přísloví od pranostiky. Děti se seznámí např. s pranostikou na den, kdy se narodily, budeme zjišťovat, co dnes ještě platí a co už ne, vyluštíme přísloví v piktogramech atd.
8. ročník
1/ Regionální literatura - regionální autoři a texty, pověsti našeho kraje, historické informační prameny. Spojeno s literární dílnou. Zaměření především na naučnou literaturu o dějinách Přelouče. Doplněno dramatickými kousky z historie města.
2/ Fantasy literatura - historie dobrodružné četby a fantasy zejména, současní autoři, cílem je oživení zájmu o četbu. Téma v tomto věku velmi žádané, dojde i na otázku originality Harryho Pottera. Spojeno s literárně dramatickou dílnou - vytvoříme vlastní originální fantasy příběh.
3/ Poezie nikoho nezabije - pracovní dílna i pro skalní odpůrce poezie, plná veršů a překvapení. Všichni odejdou jako básníci a nikoho to nebude bolet. Vytvoříme si vlastní limerik - i když se to mnohým zdá nemožné.
4/ Naši klasici a ilustrace v jejich knihách - zajímavý pohled do historie a současnosti vydávání klasické školní četby. K tomu pár zajímavostí že života autorů (K.H. Mácha, K.J. Erben, B. Němcová). Soutěžení a bojovky na zdánlivě nudné téma.
9. ročník
1/ A co dál? - základní přehled o literatuře pro dospívající a dospělé, cílem je přeorientování na literaturu pro starší čtenáře. Informace o školní četbě během dalšího studia a možnosti využití jiných knihoven.
2/ Informační gramotnost není samozřejmost - celostátní projekt O PRAVDU? Internet, tištěný text, základní pojmy, orientace v informačním bludišti - pracovní listy, o trollech, o moci titulků, o reklamě atd.
3/ Máchův Máj aneb kdo to zavinil - poměrně dramatické zkoumání klasického díla formou soudu, který žáky nutí zamyslet se nad dějem z pohledu jednotlivých postav.Podle potřeby vyučujícího je možné vybrat řadu dalších témat (např. šikana, drogy atd.). Protože u nás najdeme knihy na každé téma😊
- je možné zorganizovat setkání žáků s některým ze současných českých spisovatelů
- rádi se zapojíme do školních projektů a podpoříme je
- v případě významných výročí nabízíme literární lekce (dramatické dílny) zaměřené na život a dílo významných (nejen literárních) osobností
Podle potřeby vyučujícího je možné vybrat řadu dalších témat (např. šikana, drogy atd.). Protože u nás najdeme knihy na každé téma 😊
Děkujeme za Vaši vstřícnost a spolupráci.