
Druhý stupeň základní školy
NABÍDKA LITERÁRNÍCHLEKCI PRO DRUHÝ STUPEŇ ZŠ
školní rok 2021/2022
Literární lekce mohou proběhnout v případě zájmu i ve škole nebo online.
Návštěva knihovny je možná každý týden v úterý, ve čtvrtek a v pátek v prostoru knihovny, vždy od 8.00 do 12.00 hod. v pondělí a ve středu v učebně / 2. patro Záložny/ vždy od 8.00 do 16.00 hod. po telefonické dohodě
tel. 466 959 715
*čtenářské kompetence, čtenářská a informační gramotnost*
6. ročník
1/ Základní orientace v knihovně
- zejména pro děti, které jsou v knihovně poprvé, ostatní žáci si
připomenou, jak knihovna funguje, jaké jsou možnosti čtenáře a další
znalosti, získané na 1. stupni.
2/ Jak se vaří kniha - povídání o cestě knihy od autora ke čtenáři. Názorné ukázky z tiskárny, doplněno informacemi o historii psaného slova.
3/ Pohádky jsou když... - povídání o dějinách pohádek, čtení ukázek. Spojeno s literární dílnou. Pohádky pro starší a pokročilé. Procvičování vypravěčských dovedností a práce s textem.
4/ Horor je když...- povídání a čtení o dětské hororové literatuře. Zaměřeno na orientaci v textu + literárně dramatická dílna. Lekce určená k probuzení zájmu dětí o čtení. Procvičování orientace v textu a práce s textem.
Mimořádná nabídka pro letošní rok (některé třídy nestihly) - zážitková čtenářská dílna:
EGYPT - DO NITRA PYRAMIDY
Po úspěšném zpracování románu Veroniky Válkové o vzniku ČR v loňském
školním roce jsme pro děti připravili další dílnu podle knihy stejné
autorky a se stejnou hlavní hrdinkou. Tentokrát se poučíme o kultuře
starého Egypta a děti prožijí s Bárou velmi napínavé dobrodružství
v daleké minulosti.
7. ročník
1/ Detektivní tvůrčí dílna
- pracovní dílna, děti skupinovou prací vytvoří několik originálních
detektivek. Je možné zaměření i na jiný žánr. Čtenářské dovednosti,
orientace v textu. Literární žánry a zajímaví autoři knih pro tuto
věkovou kategorii.
2/ Bludiště informací - práce
s informacemi a informačními prameny. Děti pracují ve skupinách,
vhodnější jsou dvě vyučovací hodiny. Práce s naučnou literaturou,
dovednost vyhledávat informací a jejich zpracování. Informační gramotnost, pracovní listy.
3/ Pojďte a poslyšte...- pověsti vůbec a z našeho kraje zejména. Spojeno s literárně dramatickou dílnou a rozvojem čtenářské
gramotnosti. Názorné ukázky lokálních pověstí a hrátky s nimi.
Nahlédneme i do regionální literatury. Je dobré znát historii svého
kraje. Třeba proč máme ve znaku Rošt.
4/ Přísloví, rčení, pověry a my
- lekce zaměřená na lidovou slovesnost, zvykoslovnou tématiku
a schopnost rozlišit např. přísloví od pranostiky. Děti se seznámí
např. s pranostikou na den, kdy se narodily, budeme zjišťovat co dnes
ještě platí a co už ne, vyluštíme přísloví v piktogramech atd.
8. ročník
1/ Regionální literatura - regionální autoři a texty, pověsti našeho kraje, historické informační prameny. Spojeno s literární dílnou. Zaměření především na naučnou literaturu o dějinách Přelouče. Doplněno dramatickými dílnami scén z historie města.
2/ Fantasy literatura
- historie dobrodružné četby a fantasy zejména, současní autoři, cílem
je oživení zájmu o četbu. Téma v tomto věku velmi žádané, dojde
i na otázku originality Harryho Pottera. Spojeno s literárně dramatickou dílnou - vytvoříme vlastní originální fantasy příběh.
3/ Poezie nikoho nezabije
- pracovní dílna i pro skalní odpůrce poezie, plná veršů a překvapení.
Všichni odejdou jako básníci a nikoho to nebude bolet. Vytvoříme si
vlastní limerik, i když se to mnohým zdá nemožné...
4/ Naši klasici a ilustrace v jejich knihách - zajímavý pohled do historie a současnosti vydávání klasické školní četby. K tomu pár zajímavostí že života autorů. /K.H.Mácha, K.J.Erben, B.Němcová/. Soutěžení a bojovky na zdánlivě nudné téma.
9. ročník
1/ A co dál? - základní přehled o literatuře pro dospívající a dospělé, cílem je přeorientování na literaturu pro starší čtenáře. Informace o školní četbě během dalšího studia a možnosti využití jiných knihoven.
2/ Informační gramotnost není samozřejmost - celostátní projekt O PRAVDU?
internet, tištěný text, základní pojmy, orientace v informačním
bludišti - pracovní listy, o trollech, o moci titulků, o reklamě atd.
3/ Slušné chování
- pracovní dílna, práce s odbornou literaturou, dramatické scénky
a řešení složitých společenských situací, práce ve skupinách, dojde
i na převleky. Hodně se dozvíme a možná nás to bude i bavit.
- Je možné zorganizovat setkání žáků s některým ze současných českých spisovatelů.
- Rádi se zapojíme do školních projektů a podpoříme je.
- V případě významných výročí nabízíme literární lekce /dramatické dílny/ zaměřené na život a dílo významných /nejen lit./ osobností.