Druhý stupeň základní školy
NABÍDKA LITERÁRNÍCHLEKCI PRO DRUHÝ STUPEŇ ZŠ
školní rok 2025/2026
Literární lekce mohou
proběhnout v případě zájmu i ve škole a mohou trvat jednu nebo dvě vyučovací hodiny. Návštěva knihovny je
možná každý týden v úterý,
ve čtvrtek a v pátek v prostoru knihovny, vždy od 8.00 do 12.00
hod. po telefonické dohodě.
Telefonní číslo: 466 959 715.
Čtenářské kompetence, čtenářská a informační gramotnost
6. ročník
1/ Základní orientace v knihovně
– zejména pro děti, které jsou v knihovně poprvé, ostatní žáci si
připomenou, jak knihovna funguje, jaké jsou možnosti čtenáře a další znalosti,
získané na 1. stupni ZŠ, možno doplnit literární dílnou o knize Veroniky
Válkové a příběhem o cestování časem.
2/ Jak se vaří kniha – povídání o cestě knihy od
autora ke čtenáři. Názorné ukázky z tiskárny, doplněno informacemi o
historii psaného slova. Možno doplnit dílnou s výrobou knihy.
3/ Pohádky jsou když… - povídání o
dějinách pohádek, čtení ukázek. Spojeno s literární dílnou. Pohádky pro starší a pokročilé. Procvičování
vypravěčských dovedností a práce s textem.
4/ Horor je když… - povídání a čtení o dětské hororové literatuře. Zaměřeno na orientaci v textu + literárně dramatická strašidelná dílna. Lekce určená k probuzení zájmu dětí o čtení. Procvičování orientace v textu a práce s textem.
7. ročník
1/ Detektivní tvůrčí dílna – pracovní dílna, děti skupinovou prací vytvoří několik originálních detektivek. Je možné zaměření i na jiný žánr. Čtenářské dovednosti, orientace v textu. Literární žánry a zajímaví autoři knih pro tuto věkovou kategorii.
2/ Bludiště informací – práce s informacemi
a informačními prameny. Děti pracují ve skupinách, vhodnější jsou dvě vyučovací
hodiny. Práce s naučnou literaturou, dovednost vyhledávat informací a jejich
zpracování. Jak rozpoznat dezinformace. Informační gramotnost, pracovní listy.
3/ Pojďte a poslyšte…- pověsti
vůbec a z našeho kraje zejména. Spojeno s literárně dramatickou dílnou a rozvojem čtenářské
gramotnosti. Názorné ukázky lokálních pověstí a hrátky s nimi. Nahlédneme
i do regionální literatury. Je dobré znát historii svého kraje. Třeba proč máme
ve znaku Rošt.
4/ Přísloví, rčení, pověry a my –
lekce zaměřená na lidovou slovesnost, zvykoslovnou tématiku a schopnost rozlišit
např. přísloví od pranostiky. Děti se seznámí např. s pranostikou na den, kdy se narodily,
budeme zjišťovat, co dnes ještě platí a co už ne, vyluštíme přísloví
v piktogramech atd.
8. ročník
1/ Regionální literatura – regionální autoři a texty, pověsti našeho kraje, historické informační prameny. Spojeno s literární dílnou. Zaměření především na naučnou literaturu o dějinách Přelouče. Doplněno dramatickými kousky z historie města.
2/ Fantasy literatura – historie dobrodružné četby a fantasy zejména, současní autoři, cílem je oživení zájmu o četbu. Téma v tomto věku velmi žádané, dojde i na otázku originality Harryho Pottera. Spojeno s literárně dramatickou dílnou - vytvoříme vlastní originální fantasy příběh.
3/ Poezie nikoho nezabije – pracovní dílna i pro skalní odpůrce poezie, plná veršů a překvapení. Všichni odejdou jako básníci a nikoho to nebude bolet. Vytvoříme si vlastní haiku, i když se to mnohým zdá nemožné.
4/ Naši klasici a ilustrace v jejich knihách – zajímavý pohled do historie a současnosti vydávání klasické školní četby. K tomu pár zajímavostí že života autorů (K. H. Mácha, K. J. Erben, B. Němcová). Časová osa jejich životů atd. Soutěžení a bojovky na zdánlivě nudné téma.
9. ročník
1/ A co dál? – základní přehled o literatuře pro dospívající a dospělé, cílem je přeorientování na literaturu pro starší čtenáře. Informace o školní četbě během dalšího studia a možnosti využití jiných knihoven.
2/ Informační gramotnost není samozřejmost – celostátní projekt O PRAVDU? Internet, tištěný text, základní pojmy, orientace v informačním bludišti – pracovní listy, o trollech, o moci titulků, o reklamě atd.
3/ Mediální bludiště a my - pracovní literární dílna, během které si vysvětlíme základní pojmy z novinářské praxe a staneme se na chvíli zpravodajci. Zjistíme také, jak to vlastně bylo s Červenou Karkulkou doopravdy.
4/ Holocaust v české a světové literatuře pro mládež - seznámení s několika příběhy na téma holocaustu ze současné literatury pro mládež. Pomocí těchto příběhů a jejich hrdinů se společně pokusíme podívat na toto téma trochu víc zblízka.
- je možné zorganizovat setkání žáků s některým ze současných českých spisovatelů
- rádi se zapojíme do školních projektů a podpoříme je
- v případě významných výročí nabízíme literární lekce (dramatické dílny) zaměřené na život a dílo významných (nejen lit.) osobností
Podle
potřeby vyučujícího je možné vybrat řadu dalších témat (např.
šikana, drogy, atd.).
Protože u nás najdeme knihy na každé téma 😊
Děkujeme za Vaši vstřícnost a spolupráci.